NOVES PERSPECTIVES PER A UNA QÜESTIÓ NO RESOLTA:
PER QUÈ CATALUNYA FOU UN PRINCIPAT I NO UN REGNE?
Resum: En
aquest article abordarem
per què durant
el període baixmedieval
Catalunya esdevingué un
principat. Temàtica que inevitablement s’incardina en el fet que el territori
català no comptés oficialment amb
la categoria política
de ‘regne’ i
que ens mena
a revisar i
qüestionar l’explicació canònica
d’aquest fet, bastida pel medievalista Ramon d’Abadal fa més de mig segle. A
continuació, oferim noves perspectives i hipòtesis a partir de la darrera
historiografia que ha tractat el tema. Paraules clau: principat de Catalunya;
Ramon d’Abadal; regne; tractat de Corbeil; història conceptual.
SUMARI
1.
.La problemàtica del concepte “principat” a la Catalunya medieval.– 2. Visió
canònica de per
què Catalunya no
fou oficialment un
regne. La concepció
de Ramon d’Abadal.– 3. Una teoria basada en
interpretacions historiogràfiques baixmedievals i altmodernes.– 4. Comtats dels
segles IX-XIII a mode d’estats dels segles XIX i XX.– 5. Fets
clau de les relacions francobarcelonines dels
segles X-XII.– 6.
El tractat de
Corbeil.– 7. Hipòtesis sobre la manca d’un títol regi per a Catalunya.–
8. Conclusió.– 9. Bibliografia citada.
1.
LA PROBLEMÀTICA DEL
CONCEPTE “PRINCIPAT” A LA CATALUNYA MEDIEVAL
En estudiar
l’evolució històrica del
concepte “principat” aplicat
a Catalunya1, hem
constatat l’existència d’una problemàtica historiogràfica que ha de ser
revisada i debatuda.
Aquesta no té
relació amb la seva etimologia, que prové clarament de la forma masculina del
substantiu llatí principātus, que en l’Antiguitat significava “preeminència”, “sobirania”
o “poder”, el
qual, a la
vegada, deriva de
l’adjectiu princeps, -ĭpis, és
a dir, “capdavanter”
o “principal”. Un mot, el de princeps que, a la Cristiandat,
romangué íntimament associat de forma genèrica al poder sobirà dels monarques,
arran del seu ús per part dels antics emperadors romans.
La problemàtica
tampoc té a
veure amb la
documentació dels conceptes “príncep” i “principat”
en l’àmbit català, que es poden resseguir des de les seves primeres aparicions
fins al punt que “principat” quedà afermat com el títol polític oficial
del conjunt territorial.
Així, durant els
segles X i XI podem trobar de forma esporàdica princeps com a titulació
honorífica no transmissible ni lligada a un territori, emprada per diversos
comtes d’arreu de la pre-Catalunya2, tot i que amb el pas del temps
és cada cop més acaparada pels comtes de Barcelona3. Tanmateix, el
signifi cat monàrquic d’arrel imperial del mot princeps rep una gran
embranzida a les corts d’Europa amb l’arribada, en els segles XII, XIII i XIV,
del dret d’arrel romana adaptat al món feudal. En el cas del nord-est de la
península Ibèrica observem com, durant el regnat de Ramon Berenguer IV (1131-1162),
el comte de Barcelona no dubtà
a intitular-se princeps
aragonensis com a
solució per proclamar-se sobirà d’Aragó sense emprar el
títol de rex4, mentre que en els Usatges de Barcelona
–escrits en temps d’aquest comte o del seu fill, el rei Alfons I el Cast–, el
comte barceloní és anomenat princeps i l’espai català on teòricament
exerceix la seva autoritat pot ser anomenat ocasionalment principatum5.
Ja en el segle XIII, aquesta concepció romanista es va afermant en
textos catalans cabdals
del període com
les Commemoracions, tradicional-ment atribuïdes al jurista Pere
Albert, o en el Llibre del rei en Pere d’Aragó e dels seus antecessors
passats de Bernat Desclot. En el primer es pot advertir com Catalunya
comença a prendre dimensió d’una res publica per la qual vet-lla el sobirà a
mode de princeps terrae6, mentre que en la crònica se’ns
parla de l’usatge de Barcelona que obliga los hòmens de sa terra a
ajudar al príncep de Catalunya, comte de Barcelona en la guerra7.
Nogensmenys, ben segurament el pas definitiu per a l’establiment de
Catalunya com a “principat” tingué lloc l’any 1343, quan el rei d’Aragó Pere
III el Cerimoniós, en el seu procés judicial contra el rei de Mallorca i comte
de Rosselló i Cerdanya, no s’estigué d’identificar-se com a Príncep de
Cathalunya8 i declarar sobre els comtats septentrionals que:
los dits comtats et terres són de, et dins,
Cathalunya et del Principat de Cathalunya
en lo qual
nós, axí con
a hereu universal
d’aquell Senyor Rey
En Jacme [I
d’Aragó] per mijà
de nostres predecessors Reys d’Aragó havem succeït et
regnam [...] Rosselló tots temps sia estat dins les limitacions del Principat
de Cathalu-nya, et axí u dien les leys et constitucions de la pàtria, ço es,
que Cathalunya és de Montsó a Salses inclusive9.
En aquestes paraules del rei Pere hi ha una distinció entre “Catalunya”
i el “principat de Catalunya”. És prou clar que amb “Catalunya” el sobirà es
referia als límits geogràfics de la terra catalana, mentre que amb
“Principat” sembla al·ludir
a Catalunya com
a ens geopolític
i monàrquic sobre
el qual regnen i s’havien anat
succeint el prínceps de Catalunya, o sigui, els reis d’Aragó i comtes de
Barcelona fi ns arribar a Pere III.
En qualsevol cas,
trenta-tres anys després,
el 6 de
setembre de 1376, en les Corts de Montsó, reunides per la
defensa del principat de Catalunya en vista d’un atac de Lluís, comte de
Provença i duc d’Anjou, s’exposa:
En nom de Déu. Sàpien tuyt que·l General de Cathalunya, ço és, los tres braçes del Principat de Cathalunya ajustats solempnament et constituïts en les Corts general(s), les quals lo senyor rey de present celebre als habitadors de tots sos regnes et terres [...]. Per ço los dits III braços de Cathalunya, qui representen tot lo General del dit Principat, constituïts en les dites Corts generals10
En. aquest text resulta evident que el “Principat” equival a tot “Catalunya” i posseint un significat tant geogràfic com polític11. Una accepció que observem pocs anys després en les Corts de Saragossa de 1381, en les quals es va voler expulsar el noble Hug d’Anglesola: perque es notoriament catalan e domiciliado et heredado en el principado de Cataluenya, et catalan ne otro ninguno strangero del dito regno non podian seyer en la dita Cortes [sic]12.
Així, a inicis del segle XV ja trobem
plenament consolidada la concepció política que Catalunya és un principat i que
el príncep sobirà d’aquest principat és el rei d’Aragó, com a portador de les
titulacions comtals de Barcelona, Rosselló i Cerdanya. Per consegüent, en les
Corts de 1413, el bisbe de Barcelona féu una suplicació en nom del braç
eclesiàstic defensant la preeminència règia davant dels magnats, nobles i cavallers,
al·legant que:
No és
versemblant que algú no hagués en lo dit principat de Catalunya potestat de fer
llei sinó lo comte de Barcinona així com a
príncep e senyor
del principat de
Catalunya, per lo
qual foren fets los usatges de Barcinona; lo qual posà
llei entre los magnats, comtes, nobles e cavallers13.
Amb el pas del temps l’ús de “principat”
augmentà tant com a sinònim de “Catalunya” que o bé gairebé sempre acompanya el
corònim, o bé, si van per separat, és més emprat que el nom de la terra14. Per
tant, entre la segona meitat del segle
XIV i al
llarg del XV
el concepte “principat”
anà consolidant-se com a nom
oficial i popular d’un dels dominis polítics de la península Ibèrica,
equivalent, per exemple, als regnes d’Aragó, València, Castella, Navarra o
Portugal, per la qual cosa no s’ha de confondre amb una altra mena de
principats hispànics com foren els principats dels hereus reials: el
d’Astúries, el de Viana i el de Girona.
Exposat això, podem dir ja que
l’autèntic problema del concepte rau en
determinar el perquè
del seu ús
per catalogar políticament
la Catalunya medieval en comptes del concepte “regne”.
Pensem que cal esbrinar per quin motiu els comtes sobirans barcelonins i els
seus successors reials catalanoa-ragonesos no s’intitularen mai rex
cathalanorum, conformant un regnum Cathaloniae. Especialment si
posem en relleu
que, d’una banda,
la categoria de “regne” fou
ostentada per molts
dels dominis polítics
cristians circumveïns, equivalents
i molts relacionats
amb Catalunya: Aragó,
València, Mallorca, Sardenya,
Sicília, etc.; i
d’altra banda, ja
a mitjan del
segle XI i,
per tant, abans de la consolidació dels comtats catalans
com a Catalunya, comptem ja amb la concepció forana d’un ocasional regne
barceloní. Aquest figura en el quart llibre dels Miracula Sancti Benedicti
compost per un monjo de l’abadia de Fleury, monestir ubicat a la part
septentrional del regne de França: Haec Barcinonensis regni quatuor duces comperientes,
Bernardus Bisuldunensium, Guierdus
Cerdinensium, Raimundus Barcino-nensium, Ermengaudus
Urgillensium, in grata
planitie Thorani castri, cum quingentis tantum modo armatis, in
unum conveniunt. Aquest regne barcelonès denota la percepció per part del
monjo de la unitat del territori català, de la seva profunda autonomia respecte
del regne de França, i la primacia de la ciutat de Barcelona en aquest conjunt,
malgrat que la presència dels quatre cabdills li impedeix individualitzar-ne un
rei15. Finalment, també cal destacar el nou sentit semàntic que, segons exposà
el filòleg valencià Antoni Ferrando, adquirí “regne” en el segle XII:
El mot “regne és
un llatinisme manllevat al llatí medieval (no al llatí clàssic, on regnum= “imperi”,
“comandament”), ja que en llatí medieval era una adaptació o
rellatinització d’un mot romanç, re(y)alme. Per tant, “regne” és un cultisme
–de semàntica medieval tanmateix– per dir “reialme” (<regimine), mot romanç que
s’estengué del nord de França (* reeme > reemme > reamme, al segle XII) a
Occitània, on es dissimilà en realme i des d’on, al seu torn passà al nord
d’Itàlia i a Catalunya (reyalme, al segle XII). Un “regne” o “reialme” era,
doncs, un regimen (= règim) d’ordenament
jurídic i polític
d’un territori o
país, i aquest regiment o
reialme tenia les
seves lleis, institucions
i personalitat pròpia, que
constituïa en conjunt
un estat de
coses públiques (= reipublica [sic]) peculiar. Cada regne
medieval de la Corona d’Aragó (a aquests efectes, el títol de “principat”
ostentat per Catalunya, a la qual se li donà també qualque vegada el títol de
“regne” [...] venia a significar el mateix) fruïa d’un doble regimen: el
privatiu i el del sobirà comú de la Corona d’Aragó, d’on [prové] el doble títol
de rei de València (en el nostre cas) i rei [de la Corona] d’Aragó16.
Sense entrar a valorar l’etimologia de
Ferrando, certament sovinteja entre els
segles XIII i
XVIII l’ús “regne”
per qualifi car
Catalunya d’una manera
genèrica com a
entitat política. Per
exemple, el podem
observar en la
retòrica del rei
Jaume I quan
en la seva
crònica no dubtà
a deixar escrit: Cathalunya, que es lo meylor Regne
d’Espanya, el pus honrat, el pus noble17, o en les Constitutions
y altres drets de Cathalunya continguessin expressions com: aquests regnes
de Cathalunya, Valencia y Aragó18. Amb tot, aquesta utilització
de “regne” aplicat a Catalunya era oficiosa, ja que la terra catalana
acabà per adquirir de forma oficial la categoria política de “principat”. En
cercar la raó
per la qual
no obtingué la
dignitat reial, ens trobem
amb l’explicació canònica
que consisteix a
asseverar que Catalunya no pogué ser “regne”, perquè
aquesta mantenia llaços jurídics de subordinació, tot i que esmorteïts, envers
el regne de França.
2.
LA VISIÓ CANÒNICA DE PERQUÈ CATALUNYA NO
FOU UN REGNE.
LA CONCEPCIÓ DE
RAMON D’ABADAL
L’esmentada interpretació
canònica fou establerta
pel medievalista vigatà Ramon d’Abadal i de Vinyals (1888-1970)
fa més de cinquanta anys19. En
l’actualitat encara és
divulgada i acceptada,
ben segurament, perquè
fou historiogràficament consagrada
amb la celebració
commemorativa del Mil·lenari de Catalunya l’any 198820.
Aquesta concepció explica que els comtes catalans, que fins a finals del segle
IX havien estat oficials al
servei dels reis
carolingis, van aprofitar la
desintegració de l’Imperi
franc per, primer,
apropiar-se patrimonialment dels diferents comtats i, més tard, per
emancipar-se del poder reial i esdevenir els seus comtats independents de fet,
però no de dret. L’exemple més paradigmàtic seria el del comte Borrell II de
Barcelona i d’Urgell (947-992), el qual, l’any 985, bo i que feia més d’un
segle i mig que les hosts franques no intervenien en les terres de la futura
Catalunya, es veié tan indefens enfront de la devastació perpetrada en el
comtat i la ciutat de Barcelona per les tropes del cabdill musulmà Almansor,
que hagué de demanar socors al sobirà franc. Fou debades, ja que el poder reial
ignorà les peticions de Borrell. En aquells anys de 985-987, els reis Lotari I
i el seu fill Lluís V, els
darrers reis de
l’estirp de Carlemany
en el regne
occidental, es trobaven subsumits en una gravíssima crisi que
acabà provocant l’extinció de la dinastia carolíngia i l’entronització, l’any
987, del duc Hug de França, més conegut com a Hug Capet.
Poc després, el 988, el nou rei hauria
enviat una carta al comte Borrell II oferint-li ajuda militar contra els infidels
a canvi de la renovació del seu vassallatge. Tanmateix, el comte no acatà la
demanda i d’aquesta manera finà la
dominació franca de
fet sobre els
comtats de Barcelona,
Girona, Osona i Urgell. Els
comtes de Cerdanya-Besalú-Conflent i el de Rosselló-Empúries també
aconseguiren l’apropiació total dels seus comtats sense el trencament explícit
del vassallatge. Ramon d’Abadal insistí que les independències foren de fet però
no de dret perquè, segons interpretava, la sobirania jurídica dels reis
francesos, tot i quedar inoperant, no desaparegué fins que la independència
dels comtats es definí legalment
amb el Tractat
de Corbeil de
1258. Fins a
aquella fita l’erecció oficial
dels comtats o de Catalunya a la condició reial no fou possible, especulà el
medievalista, per la prudència i l’escrupolositat jurídica dels comtes catalans
davant del dret
del rei francès.
Sobretot dels de
Barcelona, que havien ostentat
una creixent hegemonia sobre el conjunt territorial català: Per tal com el rei
de França no ha deixat pas d’ésser rei de tot el territori català, qualsevol
provatura per a instaurar una jerarquia superior directa
sobre la població
podria ésser considerada,
als ulls dels magnats intermedis,
com si fos un acte antijurídic, és a dir,
com una usurpació
de drets [...]
[després de les
conquestes de Tortosa i Lleida]
fa l’efecte que havia arribat l’hora de proclamar un regne català que
comprengués tots els dominis del comte [de
Barcelona]. L’escrúpol de
juridicitat dels juristes
de Ramon Berenguer IV devia aturar-los davant el dret
del rei francès21. Després
de la signatura
del tractat, d’Abadal
suposà que no devia
interessar Jaume I convertir Catalunya
en regne de forma oficial, ja que, d’una banda, posseïa personalment la
categoria reial per l’Aragó i, de d’altra, voldria estalviar-se les probables
reticències que acompanyarien una proclamació especial de regne per a Catalunya22.
Una interpretació canònica que no ha envellit gaire bé, atès que en aprofundir
en aquesta, hem advertit que és insostenible arran de diverses qüestions que
tractem a continuació.
3.
UNA TEORIA BASADA EN INTERPRETACIONS HISTORIOGRÀFIQES BAIXMEDIEVALS I ALTMODERNES
Entre els segles
XII i XV,
els cronistes, juristes
i erudits catalanoaragonesos pensaven
que el comte
Guifré el Pilós
obtingué el comtat
de Barcelona amb plena independència, o en “franc alou” segons la terminologia
baixmedieval. Una idea introduïda en el segle XII amb les Gesta comitum Barchinonensium, la
tercera i darrera
versió de les
quals (finals s. XIII) titulen el
capítol tercer “De Guifredo Pilose, qui primo habuit pro alodio comitatum
Barchinone”23. Tan versemblant i oficial arribà a ser considerat aquest
relat de la
consecució lliure del
comtat per part
de Guifré arran d’una donació reial franca, que fou
seguit fi l per randa pel rei Pere III el Cerimoniós en les seves Cròniques
dels reis d’Aragó e comtes de Barcelona (s. XIV)24.
Explicà Ramon d’Abadal que el primer autor en trencar amb aquesta visió
i distingir una possessió diferent del comtat per part de Guifré, inicial-ment
com a feu, i després alliberar a Catalunya dels invasors, en “franc alou”,
fou Pere
Tomic en la
seva obra Histories
e conquestes dels
Reys de Arago e Comtes de
Barcelona (acabada en 1438 i editada en 1495); i que, després
d’aquest, fou el
cronista i arxiver
Pere Miquel Carbonell
qui, en les
seves Chròniques de
Espanya (escrites en
el pas del
segle XV al
XVI)25, introduí la idea que Guifré tingué el comtat barceloní
en la condició de “feu honrat”, essent el primer en negar-li la
possessió aloera. En altres paraules, que l’obtingué amb una condició jurídica
en què el vassall només havia de jurar fi delitat i fer homenatge al seu
senyor, sense ser forçat a fer servei o pagar cap cens com es feia en els feus
comuns. Segons d’Abadal, la tesi de Carbonell fou seguida per molts
historiadors catalans posteriors i, entre ells, pel cèlebre cronista barroc
Jeroni Pujades26.
De fet, i malgrat haver passat desapercebut, el mateix d’Abadal feu
avinent que per bastir la seva tesi de la independència de fet i la fi d’aquesta situació politicojurídica amb el
tractat de Corbeil, s’havia inspirat en les interpretacions de Jeroni Pujades
sobre com el comtat de Barcelona se separà del domini franc en el període
medieval27.
Certament, Pujades tractà aquestes
qüestions en els capítols 31 i 32 del
llibre novè de
la segona part
de la seva Crónica universal
de Cataluña, escrita entre
1620 i 1635
aproximadament. En ells
l’autor exposà que
considerava errònia la
interpretació que sostenia
que el comte
Guifré el Pilós aconseguí
la lliure propietat del comtat de Barcelona i principat de Catalunya de mans de
l’emperador Carles II, nét de Carlemany, com a recompensa per reconquerir als
musulmans el territori
barceloní sense ajuda
del seu senyor. Pujades mantenia que, si bé l’emperador havia
recompensat el comte amb la possessió del comtat barceloní –plenament identificat
com a principat català, puix que pels
historiadors de l’època
eren dues categories
polítiques vinculades des
dels temps altmedievals –, no
li entregà lliure
(o en alou),
sinó en forma de feu honrat o franc28.
No obstant això, Pujades considerava que
aquesta condició de vassallatge
honrat ja hauria
desaparegut el segle
XI, puix que
el comte Ramon Berenguer
I ja era el senyor suprem i propietari lliure del comtat de Barcelona, com
demostra el fet que creà lleis comunes per a tots els seus súbdits (els Usatges
de Barcelona)29. Per aquest autor, finalment, el domini aloer de Catalunya per
part dels comtes de Barcelona quedaria totalment confirmat amb el tractat de
Corbeil. Pujades resumeix l’explicació de la següent manera:
Así pues,
el conde Wifredo
de esta vez
no quedó alodario
en el condado sino con feudo de dignidad que llaman
franco ú honrado, el cual después
se acabó en ocasión de
las grandes turbaciones que hubo en Francia ó por prescripción,
dejación y desamparo de socorrer
aquellos reyes á
nuestros condes; y
últimamente por la relajación y
renunciación del santo
rey Luis concertándose
con nuestro rey D. Jaime primero;
el cual con toda seguridad quedó absoluto señor alodial y supremo en todo este
principado, sin reconocer á otro en lo temporal, sí solamente á nuestro Dios
señor común del universo30.
D’aquesta manera,
Pujades se serveix
del tractat de
Corbeil entre Lluís IX de França i Jaume I d’Aragó, com a
justificant darrer de la seva interpretació. No fou ni el primer ni l’únic que
ho féu, perquè el predit tractat ha
estat instrumentalitzat per
cronistes i historiadors,
des de finals
del segle XV en endavant, per tal de fer-lo servir
d’aval justificador de les seves teories sobre història política de la
Catalunya medieval, les quals habitualment contradeien la visió baixmedieval
imposada per les Gesta.
Exposat
això, cal dir que
la interpretació d’Abadal
presenta alguns errors, com per exemple, l’asseveració que
Pere Miquel Carbonell fou el primer en negar la possessió alodial de
Barcelona/Catalunya per part del comte Guifré, perquè la calendació dels
documents a nom del rei franc li feia suposar [a Carbonell] que no
existia tal independència31, i més endavant afegeix: Carbonell
fou qui, a últims del segle XV, assenyalà aquest fet [la calendació segons el
regnat franc] com a expressiu de la continuació de la sobirania franca després
de Guifred el Pilós32.
Les
cròniques de Carbonell
contradiuen aquesta darrera
afirmació de Ramon d’Abadal ja que, en primer lloc, si bé Carbonell
sostingué que el comtat de Barcelona li fou infeudat a Guifré com a feu honrat,
després, quan aquest comte foragità los moros, posseí:
tot lo seu
comtat segurament a tot la sua voluntat, tenint e posseint aquell franch e
quiti de tota subjecció. A la qual en lo temps abans era obligat per lo rey de
França; qui aprés com davall és conegut, lo enaloà e renuncià tot son dret que
hi tenia aquest comte Guifré33.
I, en segon lloc, bo i que Carbonell
certament indica que el costum de calendar els documents era perillosa per als
catalans perquè podria ser una indicació que el rei de França continuava tenint
algun domini sobre Catalu-nya, tanmateix, per l’arxiver aquesta situació de
domini francès havia expirat en temps de Guifré el Pilós, fet que quedà totalment
confi rmat amb el tractat de Corbeil. D’aquesta manera, escrigué que l’any
1180:
fonch ordenat
que d’aquí avant
los notaris en
les cartes no metessen lo
chalendari dels reys
de França, lo
qual acostumaven a metre, ans
haguessin a posar
en aquelles l’any
de la incarnació de Jesuchrist, com no fos cosa pertinent, ans
molt perjudicial, als comtes de Barcelona, y encara als catalans, que ens les
cartes se hagués a fer
menció del rey
de França, que
en aquell temps
no tenia ningun dret en lo comtat
de Barcelona ne en les altres terres del principat de Catalunya; com dos reys
de França ho havien lexat, e aprés, a qualsevol dret li pertangués en aquell ni
en aquells, aquell sanct rey de França apellat Loys novus transigit, renunciat e
diffinit, com apar per carta pública de transacció, eccessió, diffinició, et
renunciació per acò feta e fermada per lo predit rey Loys al gloriós e gran
conquistador rey d’Aragó apellat Jaume primer34.
Certament, Carbonell
introduí el concepte
de “feu honrat”,
advertí sobre les datacions
franques i, potser, fou el primer autor a servir-se del tractat de Corbeil com
a prova definitiva de la renúncia per part del rei de França a qualsevol dret
que pogués tenir sobre part de Catalunya. No obstant això, l’arxiver, com tota
la tradició que el precedia des de finals del segle XII, va considerar Guifré I
com a comte aloer i explicà que en 1180, quan s’ordena que no es dati la
documentació segons els regnats francesos, els reis de França no tenien cap
dret sobre Catalunya. Per tant, va ser una altra persona la primera en negar el
domini alodial del Pilós i dels seus successors.
Les Cròniques de
Pere Miquel Carbonell
no foren editades fins a l’any
1547, tenint a partir d’aleshores una difusió significativa. Un dels seus lectors
fou el cronista valencià Pere Antoni Beuter. Aquest, en la seva Segunda
parte de la Coronica general de España (1551), a més de citar Carbonell, s’inspira
en part en ell per parlar sobre la qüestió de Catalunya en l’àmbit de les relacions
dels reis de
França amb els
comtes de Barcelona.
En una nota marginal
escrigué:
Tuvieron por
costumbre los notarios Cathalanes, de poner en sus Kalendarios de sus autos y
cartas, el rey que en Francia reynava, y el año de su reyno, hasta que el rey
Loys noveno deste nombre y llamado el santo, lo reunncio al rey don Iayme que
gano Valencia, y fue esta
renunciacion año del
señor .1250. qnto
idus Maii. en Claramont
de Alvernia, no muy lexos de Monpeller. Esta la carta en el archio de
Barcelona: en el armario de los negocios de Cathaluña, en la letra A. Haziase aquello
primero por reconoscimiento de señorio que los reyes de Francia solian tener en
Cathaluña35.
En aquesta nota no estigué gaire
encertat Beuter, ja que els regnats del rei franc es deixaren d’utilitzar en la
documentació catalana des de 1180, i no pas des de 1258, l’any en què té lloc
el tractat de Corbeil, ni de 1250, data que el cronista valencià escrigué
erròniament, atès que en la mateixa obra ens ofereix l’any correcte del
tractat, com veurem. Sigui com sigui, Beuter anotà: don jofre
Velloso [...] fue tercero
conde de Barcelona,
en franco alodio36, però quan
profunditza en el tema, diu que l’emperador franc prometé al comte Guifré:
que, si podía
defender la tierra de Cathaluña que le quedaba y cobrar lo que havia perdido, o
qualquier otra tierra de nuevo, que el condado de Barcelona, y principado de
Cathaluña fuessen suyos propiamente para él y los suyos, con feudo que por él
le econosciesse como superior, y pudiessen a él recurrir en causas de appellacion.
Esta donación, y enfeudacion fue hecha año del Señor ochocientos y ochenta
quatro, y de entonces se tomó por costumbre de poner en las cartas el año del
Rey que en Fracia reynava. Estan las cartas de la donación en el archio de
Barcelona. Y antes desta donación dava el Rey de Francia el condado de
Barcelona a quien bien le parescia, y al tiempo que se le antojava. [...] Dizen
los Cathalanes que este conde ovo el condado en franco alodio libre de toda
sojecion del Rey de Francia, pero yo hallo lo contrario, porque Lotario que fue
muchos años después dio el privilegio que arriba truximos al Abbad de sant
Cucufato. Y adelante mostraremos como esta general exempcion y libertad otorgo
el Rey Loys el santo al Rey don Iayme nuestro37.
També cità Carbonell quan torna a
tractar sobre el mesmo 1258. a tres de Mayo, quan el rei de França:
renuncio y transporto
y diffinio todos los juros, derechos y acciones que se podian por su parte
pretender en dicha tierra de Cathaluña, y
dende entonces no se pusieron
en los calendarios de los notarios, los años de los reyes de
Francia, como se halla este aucto en el Archio de Barcelona, segun dize el
coronista Cathalan Miguel Carbonell, hablando del Rey don Iayme38.
Així, fou Beuter i no Carbonell qui negà l’al·loditat a Guifré el Pilós. Per tant, el cronista Jeroni Pujades s’inspirà, en part, en Beuter, quan tractà aquestes qüestions que ens ocupen.
Ja hem exposat l’opinió de Pujades anteriorment, però cal explicar com arribà a la seva teoria sobre el tractat de Corbeil.
Segons Pujades, la situació del feu
honrat entre Guifré I de Barcelona i Jaume I d’Aragó quedaria totalment confirmada
per l’existència del tractat de Corbeil, idea que el cronista afirmà obtenir de
la crònica de Beuter i confirmar amb la documentació de l’Arxiu Reial de
Barcelona39. D’aquesta manera arribà Pujades a la conclusió que
Guifré I i els seus successors no tingueren Barcelona-Catalunya en alou,
almenys de dret, fins al tractat de Corbeil, i si bé Ramon Berenguer I ja era de
facto senyor alodial de Catalunya, fou Jaume I qui quedà amb tota seguretat
legal com a absolut senyor alodial i suprem en tot el Principat.
Hem seguit aquesta evolució historiogràfica fins a arribar
al punt intermedi que ens plantejà Jeroni Pujades: ni Guifré aloer (tradició medieval
i Carbonell) ni alt senyoriu del rei de França fins a Jaume I (Beuter). I
ho hem
fet perquè Ramon
d’Abadal es guià
per la lògica
de Pujades, del qual
deia que havia encarrilat per la bona via la qüestió històrica de la sobirania
dels nostres comtes.
En conseqüència, la concepció d’Abadal pateix un greu
problema de mètode, ja que
ofereix una visió
errònia de Carbonell
i descontextualitzada tant
de Pujades com
del mateix Carbonell,
considerant-los simplement com a recercadors
objectius de l’origen
històric de Catalunya,
sense valorar les
motivacions conjunturals que els portaren a sostenir els seus
posicionaments historiogràfics.
Els darrers segles medievals i els altmoderns són una
època en què les interpretacions històriques podien tenir repercussions de
primer ordre en la vida política, institucional i jurídica en qualsevol
comunitat política d’Occident. Per aquest motiu, es produïa una esparverant
utilització del discurs històric com a justificació política per part dels
poders establerts (Corona, Església, aristòcrates, parlaments, governs
municipals, etc.), que ben sovint actuaren de mecenes, promotors i censors de
les obres.
Per exemple, a la Catalunya del segle XVI i, sobretot,
d’inicis del segle XVII, on l’alta jurisdicció basculava entre dos grans pols
de poder (la Corona i les institucions dites de la terra: els tres Braços en
Corts, la Diputació del General
de Catalunya i
el Consell de
Cent de Barcelona,
principalment), existí un fervorós debat entre historiadors
–generalment, juristes i eclesiàstics– sobre l’origen medieval de Catalunya a
fi de justificar, en clau més regalista
o més constitucionalista, el tipus de relació política que havien de mantenir
els monarques hispànics de la Casa d’Àustria amb els seus súbdits catalans.
Una de les qüestions principals a dirimir era la de
l’origen de la sobirania del comte de Barcelona i, en relació amb aquesta, els
més proclius als posicionaments
regalistes defensaven que el comte
rebé la sobirania
del rei francès
de fet però
no de dret
(feu franc o
honrat), mentre que
els contraris mantenien que la rebé de dret i de fet (franc
alou). D’aquests posicionaments participà plenament, com hem vist, Jeroni
Pujades, qui a més destacà per la seva marcada evolució ideològica amb el pas
dels anys, ja que si bé a inicis de la dècada de 1620 era un cèlebre autor
reialista, en el començament de la següent
era un apologeta
dels posicionaments defensats
pels autors proclius
a la terra40.
4. COMTATS DELS SEGLES
IX-XIII A MODE D’ESTATS DELS SEGLES XIX I XX
Un
altre problema de
mètode, vist des
de l’actualitat, consisteix en el
fet que Ramon
d’Abadal no només
feu una adaptació
dels posicionaments de
Pujades al nivell
de coneixements propi
de mitjan segle
XX –substitució de Guifré I i
Carles II per Borrell II i Hug I, substitució de la conquesta sarraïna
de Barcelona en
el segle IX
per la ràtzia
d’Almansor de 985, etc.–, sinó
que aquesta adaptació es veu immersa en els paràmetres del món geopolític dels
segles XIX i XX, quelcom, d’altra banda, propi de la historiografia de la seva
època. Per exemple, en la temàtica que estem tractant continuaven la mateixa
discussió historiogràfica que els autors d’Antic Règim, però ara amb un
vocabulari més modern: en comptes de “feus” o “alous”, se’ns
parla d’una “proclamació d’independència” i del reconeixement francès d’aquesta41.
Tanmateix, tractar d’independències dels
comtats en relació amb el regne de França; cercar una proclamació
d’independència en el suposat trencament entre el rei Hug i el comte Borrell;
concebre els drets reivindicats pels reis de França sobre els comtats catalans
com una alta sobirania dels Capets mantinguda durant dues centúries i mitja;
defensar que l’esmentada alta sobirania s’extingiria amb el Tractat de Corbeil;
afirmar que el tractat reconeixia de dret les predites independències comtals i
utilitzar tot això com a explicació al fet que els comtes de Barcelona dels
segles XI-XIII no prengueren el títol de reis de Catalunya, és retrotreure
anacrònicament la lògica dels estats-nació contemporanis a aquelles llunyanes
centúries.
En
el món de
la feudalitat naixent,
la llei i
la legitimitat política s’adaptaven
contínuament als nous
poders emergents, en
la mesura que senyors
i llinatges tingueren força per imposar-se de manera efectiva sobre un territori
i la població d’aquest, com fou el cas dels diferents comtes i dinasties comtals en
relació als comtats
que acabarien per
conformar Catalunya. En aquest
sentit, el procés d’emancipació comtal respecte a la reialesa franca fou una
gradual i quotidiana assumpció del poder entre els segles IX i XI.
Per molt que es busqui, difícilment es podrà trobar mai una declaració comtal d’independència, que seria allò propi de societats més modernes, ni que sigui en forma d’un trencament explícit de vassallatge com el que se li ha estat atribuint al comte Borrell II.
Per
tant, l’objectiu del
tractat de 1258
no era pas
legalitzar les il·legals
independències dels comtes
catalans produïdes més
de dos-cents cinquanta
anys enrere, sinó,
com veurem, d’una
aliança entre dos
reis del segle XIII, materialitzada
a través de la renúncia mútua a drets, per evitar-se problemes geopolítics l’un
amb l’altre.
Consegüentment, no sembla gens realista
concebre que els comtes de Barcelona i, més tard, els reis d’Aragó dels segles
XII i XIII no s’atribuïssin el títol de “rei de Barcelona” o de “rei
de Catalunya” a causa de l’escrupolós respecte a la potestat d’una
antiquíssima dinastia extinta el 987, potestat que, a més,
els sobirans catalanoaragonesos d’aquestes
centúries consideraven que
era seva des dels temps
de Guifré el
Pilós, com es
veu reflectit en cròniques
com les Gesta Comitum Barchinonensium o els documents de propietat recollits
en el Liber Feudorum maior (finals del segle XII)42.
En definitiva, la modernització que
dugué a terme Ramon d’Abadal de la concepció de Pujades és una explicació
senzilla (trencament de la relació de vassallatge en el segle X i reconeixement
de les independències comtals en el XIII) al fet que els comtes de Barcelona no
prengueren el títol de reis de Catalunya, basada en pressupòsits fonamentats en
teories historiogràfiques de l’època moderna, els quals, a més no han estat confirmats
per l’avenç de les investigacions.
Si repassem, per exemple,
allò que sabem
d’alguns moments clau de les relacions francobarcelonines entre
els temps del comte Borrell II i del rei Alfons I, veiem que les coses no són
pas tan senzilles com sosté l’ex-plicació canònica d’Abadal.
5. FETS CLAU DE LES
RELACIONS FRANCOBARCELONINES DELS SEGLES X-XII
Per començar, cal posar en relleu que no
tenim documentació directa sobre la suposada demanda d’ajuda del comte Borrell
al rei Lotari. L’única notícia que existeix
és un intercanvi
de cartes entre
el monjo cortesà
Gerbert (futur papa Silvestre II) i l’abat Guerau d’Orlach (futur sant).
Gerbert diu a l’abat que
no creu que
el rei Lluís
V socorri el
comte Borrell, per
la qual cosa els historiadors han deduït que Borrell
degué demanar ajuda a la cort carolíngia. Per tant, no sabem en quins termes
demanà el comte el suposat auxili al rei franc i si li prometé fidelitat o no.
I això no és tot. També cal tenir en compte que, si bé s’ha conservat la carta
del rei Hug dirigida al comte Borrell, en
què se supeditava l’auxili
militar al jurament
de fidelitat, explica
Michel Zimmermann que,
segurament, aquesta ni tan sols fou expedida43.
Així, la versió que concep l’emancipació
dels comtats catalans com el trencament d’un lligam feudovassallàtic entre Hug
i Borrell no es correspondria gaire amb uns fets històrics que són gairebé
impossibles de conèixer per l’escassetat de documentació. A més,
resulta imprudent parlar
de vassallatge en
les relacions de fi delitat entre
grans senyors en aquest moment
ja que, ben
possiblement, el vassallatge feudal clàssic –usdefruit d’un feu
per al vassall a canvi d’homenatge,
auxili i consell
per al senyor–
en què la
historiografia tradicional ha enquadrat
tradicionalment la relació entre els comtes de la pre-Catalunya i els reis
carolingis, és molt més propi dels segles XI, XII i posteriors, que no pas dels
segles IX i X44.
Llavors, un cop vista la manca de
documentació per copsar correctament els fets dels anys 985-988, per tal d’esclarir
quin tipus de vincle existí entre
els comtes de
Barcelona i els
reis de França,
és menester resseguir-ne alguns moments clau de la relació en els dos
segles posteriors. Amb tot, les fonts continuen sense ser abundants. Per exemple,
l’abat benedictí de
Saint Pierre le
Vif de Sens
(Borgonya) informa que,
a inicis de
l’any 1109, el
comte Ramon Berenguer
III envià una ambaixada al rei
Lluís VI de França per demanar-li ajuda per aturar la pressió dels musulmans
almoràvits, els quals havien subjugat les taifes andalusines, conquerit la
València del Cid i derrotat les forces del rei Alfons VI de Lleó i Castella en
la batalla d’Uclés l’any 1108. Tot i que Lluís VI, a fi de poder enfrontar el
perill islàmic, es comprometé a fer treves amb els seus vassalls enemics: el
rei Enric I d’Anglaterra –que també era duc de Normandia–, el duc de Borgonya,
el duc d’Aquitània i comte de Poitiers i altres grans senyors que
es negaven a
sotmetre’s al rei
francès. Tot i
això, la seva
ajuda va quedar en no-res. Com
que en aquesta ocasió tampoc disposem de la documentació tramesa entre el comte
barceloní i el rei, mai sabrem ben bé com succeïren els fets.
De tota manera, si ens hem de guiar pel
testimoni de l’abat –l’únic document
que coneixem sobre
el fet– interpretem
que la petició
d’ajuda del comte
Ramon Berenguer al rei francès
segurament s’ha de
considerar més com una petició
d’auxili d’un sobirà cristià a un altre que està ubicat a la seva rereguarda,
que no pas com la demanada de protecció d’un vassall al seu senyor. Almenys, de
l’escrit abacial no es destria pas que el comte de Barcelona estigués sotmès al
rei de França, ja que en el document el prelat indica explícitament que els ducs
de Normandia i Borgonya, així com altres magnats que estaven
sota el rei
francès, li denegaven
l’homenatge vassallàtic que li
devien, sense incloure el comte barceloní entre ells, ni utilitzant-lo, tampoc,
com a obedient contraexemple amb relació als rebels45.
Un altre cas que hem d’analitzar és el
de la visita que realitzà l’any 1154 el rei Lluís VII de França als regnes i
comtats d’Espanya en pelegrinatge a
Santiago de Compostel·la.
Durant el seu
periple es reuní
amb Alfons VII de
Lleó i Castella, amb Garcia VI de Pamplona i amb Ramon Berenguer IV de Barcelona
i Aragó. Tal com indica Josep-David Garrido Valls, darrer biògraf de Ramon
Berenguer IV, no hi ha cap font on s’esmenti una vinculació feudal que sotmeti
el comte de Barcelona i príncep d’Aragó al rei francès46.
Sigui com sigui, l’hipotètic sotmetiment
del comte de Barcelona al rei francès té encara menys sentit en temps d’Alfons
I el Cast, rei d’Aragó i comte de Barcelona, quan a Catalunya fins i tot
s’anul·là el sistema de datació de documents segons els regnats francesos (any
1180). Nogensmenys, tant d’Abadal com José Antonio Maravall varen considerar
que no s’havia de sobredimensionar aquest fet, perquè al parer d’aquests
experts, des de finals del segle X, el mètode de datació
segons els regnats
francs havia esdevingut
un simple procediment cronològic que s’emprava per tradició i no com
a reflex de la situació política47.
Vist això, hem de parar atenció a la
interpretació del tractat de Corbeil com a reconeixement legal de les
independències comtals i de la conseqüència que deriva de tot plegat: Catalunya
no aconseguí la categoria de regne perquè els comtes barcelonins dels segles
X-XIII respectaven l’alta sobirania del rei francès.
6. ELTRACTATDE CORBEIL
Pel que fa a Catalunya, aquest tractat
de 1258 fa constar que el rei de França cedí i trameté totalment en el rei
d’Aragó qualsevol dret i possessió que gairebé tenia o havia pogut tenir o deia
tenir, tant en els dominis o senyories com en els feus i qualssevol altres, en
la majoria comtats catalans:
dominus rex
Francie, pro se et heredibus
et successoribus suis, predicto domino
regi Aragonum, et
heredibus ac successoribus suis inperpetuum, et ab ipso et antecessoribus
suis causam haben-tibus, et nobis procuratoribus predictis pro ipso domino rege
Ara-gonum et vice ipsius, deffi nivit,
quittavit, cessit, et omnino remisit quicquid juris et possessionis vel quasi
habeat, vel habere poterat, seu
eciam dicebat se
habere, tam in domaniis sive
dominicatu ris, quam feodis
et aliis quibuscumque,
in predictis comitatibus Barchinone et Urgelli, Bisulduni, Rossilionis,
Empurdani, Cerita-nie, Confl uentis, Gerundensi et Eusonensi48.
El rei d’Aragó, per la seva part, cedí
al rei francès els seus drets sobre Carcassona, Narbona, Millau, Gavaldà i
Tolosa, entre altres territoris (11 de maig de 1258). La cessió dels drets de
Jaume I sobre la Provença es feren a través de la persona de la seva cosina,
Margarida de Provença, reina consort de França (17 de juliol de 1258).
En aquest cas, la reivindicació de drets
que començà a fer Lluís IX de França sobre la majoria de comtats de Catalunya a
partir de 1254, presentant-se com a successor dels carolingis en el regne
occidental, li podia servir com a excusa per declarar la guerra al rei d’Aragó;
per reclamar els mateixos territoris en cas que el llinatge masculí dels reis
d’Aragó s’extingís; per exigir al rei catalanoaragonès una submissió
vassallàtica; o per cedir-los al rei d’Aragó a canvi d’uns altres drets més
útils per a ell, cosa que finalment succeí.
Tot i que desconeixem quin rei proposà a
l’altre fer el tractat de Corbeil, per Ferran Soldevila49 aquest
pacte fou un triomf del rei Lluís qui, a canvi de renunciar a uns hipotètics,
obsolets i improvisats drets del segle IX sobre la major
part dels comtats
catalans, rebé la
renúncia del rei
d’Aragó a uns drets
històrics acumulats per l’estirp barcelonina en els segles XI, XII i XIII –és a
dir, cronològicament, molt més vigents– sobre una multitud de dominis ubicats
als territoris de Tolosa, Llenguadoc i Provença que, en aquell 1258, ja dominaven
el rei francès o els seus germans, com veurem. Així, s’intentaria assegurar un
plàcid control sobre l’espai que en l’actualitat anomenem Occitània, una terra
per la qual, durant la primera meitat del segle XIII, la casa reial de França
havia hagut d’enfrontar-se amb els reis d’Aragó, els d’Anglaterra i amb els
comtes de Tolosa, entre altres grans senyors.
Amb tot, en opinió de Stefano Maria Cingolani, el rei d’Aragó no en sortí pas malparat.
En primer lloc, cal tenir en compte la
dolenta perspectiva per al domini
catalanoaragonès que presentaven
les regions de
Tolosa, Llenguadoc i Provença
després de la derrota i mort del pare de Jaume I, el rei Pere I el Catòlic, en
la batalla de Muret (1213), la qual permeté als reis francesos, amb la promoció
i protecció del Papat, estendre la seva influència en la zona i, sobretot,
consolidar-la, després que els germans del rei francès (el comte d’Anjou i
Maine i el comte de Poitiers), esdevinguessin per via matrimonial comte de Provença
(1246) i comte de Tolosa (1249), respectivament.
En segon lloc, per si mateixos, els territoris occitans eren un vesper poc rendible. El llinatge del rei Jaume hi havia invertit molts recursos i vides amb resultats ben efímers, ja que la dificultat per imposar ordre i autoritat damunt la noblesa occitana era proverbial, raó per la qual cap príncep havia aconseguit crear un domini feudal fort i estable50.
A part, també hi havia el tema de Montpeller, que no figura en el tractat, però que resulta un factor clau per entendre’l millor. La rica ciutat tenia seriosos problemes des de 1252 amb Jaume I per l’intent del rei d’apropiar-se de part de la tributació municipal. Això impel·lí la burgesia montpellerina a cercar l’ajuda del veí vescomte de Narbona i del bisbe de Magalona –senyor pel qual el rei d’Aragó tenia Montpeller en feu–, el qual es va fer vassall del rei de França i declarà que el rei Jaume I d’Aragó posseiria Montpeller en règim de subinfeudació, fet que podria haver conduït a la indesitjable situació de trobar-se Jaume com vassall del rei de França. A parer de José Luis Villacañas, fins i tot hi havia la possibilitat que el rei d’Aragó perdés la legitimitat per reclamar el domini sobre Montpeller, per l’incompliment dels pactes vassallàtics amb la ciutat i l’aproximació montpellerina a França51.
Un cop signat el tractat de Corbeil amb el rei Lluís, s’anul·là el
perill francès, i Jaume féu acte de presència a Montpeller a finals de 1258.
Llavors, amb una amnistia i una ratificació de l’autogovern montpellerí, el rei
recuperà la fi delitat de la ciutat que el veié néixer52.
Així, doncs, podem concloure que, gràcies al tractat de Corbeil, Jaume
I renunciava a uns drets occitans que difícilment podria fer efectius, alhora
que liquidava, en principi, la possibilitat de qualsevol reivindicació futura
dels expansionistes reis de França sobre els seus dominis.
Posats a conjecturar, la reclamació francesa sobre els comtats catalans,
més que una guerra que comportés l’entrega de mitja Catalunya a Lluís IX, podria
haver suposat forçar
l’establiment d’una relació
de subordinació feudovassallàtica dels
reis d’Aragó envers
els de França
per tal d’evitar
el conflicte bèl·lic. No s’ha de
perdre de vista ni la situació de Montpeller, arran de l’actuació del bisbe de
Magalona, ni el fet que, pocs dies després de l’establiment del tractat que ens
ocupa, se signà el tractat de París (28 de maig) pel qual el rei d’Anglaterra
es reconeixia vassall del de França per territoris occitans d’Aquitània i
Gascunya. Per tant, el tractat de Corbeil allunyava el sobirà catalanoaragonès
de problemes amb tres prínceps (el rei de França, el comte
d’Anjou-Maine-Provença i el comte de Poitiers-Tolosa) de la família reial més poderosa de
la cristiandat llatina,
uns enemics extremadament
perillosos i, això sense comptar el seu aliat pontifici.
Prou maldecaps tenia ja el rei d’Aragó en aquells temps per pacificar les
revoltes nobiliàries catalanoaragoneses, fer
front als aixecaments
dels sarraïns valencians
i impedir l’hegemonia,
en l’àmbit ibèric, del seu
gendre, Alfons X de Castella i Lleó. Per tant, un cop vist allò que ens indica
l’estat de coneixement actual sobre les relacions francobarcelonines i sobre
les motivacions del tractat de Corbeil, constatem que ni els reis francesos
tenien cap sobirania vassallàtica sobre Catalunya –respectada escrupolosament
pels comtes de Barcelona i reis d’Aragó dels segles XI, XII i XIII i la qual
provocà que el territori no assolís la condició de “regne”–, ni el tractat de
1258 respon a la necessitat catalanoaragonesa de reconeixement francès a les
independències comtals de finals del segle X.
7. HIPÒTESIS SOBRE LA MANCA D’UN TÍTOL REGI PER A
CATALUNYA
Llavors, enfront de l’explicació
habitual de l’alta sobirania reial francesa, que acabem de declinar, pensem que
la manca del títol reial català ha de respondre a altres motius.
Primerament, si tractem el període
anterior a la consecució de la sobirania
sobre l’Aragó per
part del comte
de Barcelona (1137),
cal obrir la perspectiva a
l’àmbit hispà i
considerar per quina
raó els sobirans
asturlleonesos i pamplonesos, i més tard els seus homòlegs castellans,
aragonesos i portuguesos, es legitimaren amb el títol de rex, mentre que
els comtes catalans –i pensem sobretot en el de Barcelona– no ho feren.
En els regnes i comtats cristians de la península Ibèrica posteriors a la consolidació d’Al-Andalus, més enllà dels principis legitimadors de l’administració de l’alta justícia i de la promulgació del dret, de la fundació i protecció d’esglésies i de la voluntat divinal, o sigui, el de ser gratia Dei rei o comte (recurs que el comtes catalans empren ja des del la segona meitat del segle X com a recolzament fonamental en la seva ascensió a la sobirania dels seus comtats53), existia una tradició de tipus patrimonial que convenia que els reis i comtes només estaven legitimats per ser-ho gràcies a uns drets dinàstics i familiars sobre les dignitats reial o comtal54.
Per aquest motiu els cognoms de reis i
comtes sobirans foren patronímics fins al segle XII, i en les escriptures
reials asturlleoneses, reials plamploneses i comtals catalanes, per exemple, el
nom del rei o del comte anava ben sovint seguit del nom del pare, habitualment l’antecessor
familiar en el càrrec, tot i que, eventualment, els sobirans foren successors
dels seus germans, oncles, cosins o sogres i, en alguns regnes de les mares.
La legitimitat familiar ens permet formular la hipòtesi que en el segle
XI els reis dels aragonesos passaren de la dignitat comtal a la reial, com a
descendents directes –malgrat que per línia bastarda– del rei pamplonès, i que
el comte dels castellans esdevingué rei de Castella perquè era fill del rei pamplonès.
Tot i que, en aquest darrer cas, cal tenir en compte que, primerament,
mitjançant les vies matrimonial i bèl·lica, el comte castellà esdevingué rei de
Lleó i, llavors, canvià la categoria política de Castella.
En allò que respecta al primer rei de Portugal, si bé el comte Alfons Henriques era net per via materna i borda del rei de Lleó, la seva consolidació com a rei portuguès sembla dependre més de poders externs com el rei Al-fons VII de Lleó i de Castella, en la seva condició d’emperador hispà, i el papa de Roma, els quals el reconegueren com a rei després que esdevingués, respectivament, el seu vassall55.
Pel que fa als comtes del nord-est peninsular del segle X i XI –la majoria descendents directes de Guifré el Pilós, comte de Barcelona, de Girona, d’Osona, d’Urgell, de Cerdanya i de Conflent– cal dir que, si bé mai deixa-ren d’emprar títol comtal que havien heretat dels seus progenitors i germans, aquests comtes no només s’arrogaren l’autoritat, la majestat i la potestat dels reis francs56, sinó que, a més, alguns d’ells adduïren que tal cosa havia estat volguda per Crist o Déu, per a la defensa dels cristians contra els musulmans57o, fins i tot, referendada pel poder imperial carolingi58. Una invenció, aquesta darrera, de caràcter historiogràfic que fou novament formulada durant la segona meitat del segle XII en benefici del comte barceloní i rei aragonès, a través de la primera crònica –en el sentit estricte– de Catalunya: la versió primitiva de les Gesta. Com ja hem vist, les Gesta conceben que el comte Guifré rebé del rei franc el comtat del Barcelona amb totes les prerrogatives del poder reial59, cosa que el legitimà a ell i també als seus descendents, com a sobirans d’un comtat de Barcelona que, a cavall dels segles XII i XIV, quedà equiparat a tot Catalunya60.
En parlar sobre les Gesta estem tractant sobre la legitimació de caràcter històric
del poder sobirà.
En la Cristiandat
ibèrica dels segles
X-XV, la principal legitimació
fou el neogoticisme o entroncament i continuïtat de la classe dirigent
cristiana septentrional amb el regne visigot anterior a la invasió musulmana.
Així, des de mitjan segle IX en endavant, els cronistes al servei dels reis
d’Astúries, Lleó i, més subsidiàriament els de Pamplona, legitima-ren el fet
que els cabdills asturs de principis del segle VIII i els pamplonesos d’inicis del
IX es proclamessin
amb la dignitat
de rex presentant-los com
a successors directes
–i descendents en
un sentit biològic–
dels reis gots
dels segles VI i VII61.
Una condició sine qua non, per tal de gaudir de la dignitat reial en
bona part de l’Espanya cristiana dels segles X-XII, en la qual els reis i
l’aristocràcia es reivindicaven com a gots62.
Doncs bé, aquesta legitimitat històrica goticista se la pogueren atribuir
els reis pamplonesos i, sobretot, a través de la figura semillegendària del rei
Pelai, els reis asturlleonesos i castellans, però no pas els comtes catalans
dels segles XI i XII.
I és que, malgrat que en el
segle IX i encara molt ocasionalment en el
segle X els
comtats ubicats entre
els rius Roine
i Llobregat –ara
junts o ara
per separat– pogueren
ser identificats des
de la cort
franca o la
mateixa Barcelona com a “Gòtia”63,
els comtes sobirans de la pre-Catalunya no reivindicaren pas la connexió reial
goda, ben segurament perquè eren conscients –i així ho testimonien els
pergamins, cartularis i preceptes dels seus arxius– que la seva legitimitat
històrica depenia d’uns avantpassats de la novena centúria designats pels
carolingis64.
De fet, com
exposa Cingolani, el neogoticisme fou
propagat amb força arreu d’Espanya en el segle XIII per la
crònica de l’arquebisbe de Toledo Rodrigo Jiménez de Rada. Tanmateix, no fou fins
al segle XV que, amb l’entronització
d’un Casal d’Aragó
de llinatge castellanolleonès el 1412, es
començà a reivindicar
entre diversos sectors
del principat de
Catalunya els mateixos orígens i la mateixa legitimitat
històrica goda que la Corona de Castella i Lleó65.
Segonament, si tractem sobre el període posterior a l’any 1137, pensem
que l’explicació de la no-consecució del títol reial català pot radicar, bàsicament,
en tres factors interns.
El primer és la falta de necessitat. Des
de 1162 els comtes de Barcelona gaudiren de la dignitat règia que els conferia
ser lo senyor rei d’Aragó, fet que de cara a l’exterior els equiparà
nominalment a la resta de reis cristians66 i, de cara a l’interior,
esdevingué el principal argument per a la consolidació del poder del comte
barceloní com a sobirà de tot Catalunya, ja que la seva condició reial el
situava per sobre dels altres comtes i nobles catalans67.
El segon factor és el caràcter
políticament compost de la Catalunya medieval. Aquesta no nasqué directament
com una unitat política compacta i tampoc de la unificació d’un conjunt de
dominis territorials pertanyents tots al mateix príncep, com fou el cas d’Aragó68.
Catalunya era el resultat de la suma de múltiples comtats independents entre
ells, regits per diferents comtes que gaudien de la potestat suprema sobre els
seus respectius comtats.
El
declivi reial dels
segles X i
XI comportà arreu
del regne franc
occidental la patrimonialització de dominis territorials particulars per
part de ducs i de comtes (com els dels comtats del nord-est ibèric) que la
historiografia ha anomenat “principats territorials”69. Amb
tot, cal dir que els dominis comtals de la pre-Catalunya eren geogràficament
migrats en comparació amb els grans dominis territorials patrimonialitzats pels
principals magnats francs: els ducs de Gascunya, de Bretanya, de Normandia, de
Borgonya o el duc d’Aquitània i comte de Poitiers, per
exemple. I si bé en
aquelles centúries la
preeminència del comte de Barcelona
entre els comtes
veïns era creixent,
tant per raó
de primogenitura entre els llinatges
comtals descendents de
Guifré el Pilós70 com,
i sobretot, pel seu domini permanent sobre la triada
comtal de Barcelona, Girona i Osona, aquest comte no unificà sota el seu poder
els comtats catalans formant un gran senyoriu. La realitat política es traduí
en l’existència oscil·lant d’entre quatre i set dominis comtals autònoms, que
s’unien i dividien segons les herències. De fet, inclús a la fi del segle XII, quan la major part dels
comtats catalans convergiren en el patrimoni
familiar barceloní i
aquest gaudí d’una
gran ampliació territorial en l’espai català amb la
conquesta dels territoris de Tortosa i Lleida, el basti-ment geopolític de
Catalunya es feu juxtaposant els dominis de diversos comtes.
En aquell període, Catalunya es conformà
a partir dels comtats catalans del comte de Barcelona i rei d’Aragó més els
comtats d’Urgell, Empúries i Pallars Sobirà que romanien encara sense formar
part del domini de la Corona, car els comtes Pere, Sanç i Nunó Sanç de Rosselló
i Cerdanya de finals del segle XII i
inicis del XIII
reberen del sobirà
els seus comtats
com a feus, per
ser membres de la família reial catalanoaragonesa. Una tendència, la d’infeudar amb
comtats de Catalunya
infants secundogènits, que
assoli un nou grau
geopolític a la mort del rei Jaume I l’any 1276, quan l’infant Jaume no només
rebé els comtats de Rosselló i Cerdanya, sinó també el regne de Mallorca i la
senyoria de Montpeller. Així, tot i acabar esdevenint entre els segles XII i XIII
vassalls del sobirà
de Catalunya, el
rei de Mallorca
(pels comtats de Rosselló i
Cerdanya), els comtes
d’Urgell, d’Empúries, de
Pallars Sobirà i el comte
de Foix (que
al territori català
posseïa el vescomtat
de Castellbó) no
només gaudien d’una
notable autonomia en
els seus dominis
senyorials, sinó que, a més a
més, es podien equiparar al rei d’Aragó i comte de Barcelona, tant per posseir
una prosàpia tan antiga i noble com la seva, com per gaudir del mateix rang
comtal que el rei d’Aragó en allò que respectava a Catalunya.
El tercer factor, i potser el més influent,
pensem que fou la voluntat de la classe dirigent catalana d’escurçar al màxim
les diferències entre ella i el seu príncep sobirà. Abans i després de l’ascens
barceloní al soli aragonès, els comtes, vescomtes, bisbes, abats, barons i
castlans catalans eren molt reticents a sotmetre’s al control del comte de
Barcelona, i no pas perquè consideressin que aquest control podia ser lesiu al
dret del rei francès, com sostenia d’Abadal, sinó contrari als seus propis
drets particulars. En conseqüència, els membres de la revoltosa elit catalana
dels segles XII i XIII es relacionaven amb el monarca catalanoaragonès segons
els interessos que els impel·lien en cada moment. Tant el podien tractar com el
seu senyor sobirà com també com a simple primus inter pares contra el
qual podien rebel·lar-se amb relativa facilitat71.
Potser
en aquesta dialèctica
permanent entre el
rei i la
resta de la classe dirigent
de Catalunya, encapçalada
pels comtes emporità,
urgellenc i pallarès i els vescomtes, s’entenen millor una
tríada de fets del segle XIII.
D’una
banda, tenim les reivindicacions cronístiques del seu títol i ascendència reial
aragonesos que el mateix rei Jaume I feu exclusivament per a un públic català,
ja que s’escrigueren en llengua catalana i sense cap pretensió que aquestes reflexions
sortissin de Catalunya i, sobretot, de Barcelona72. I en aquest
mateix sentit, no podem oblidar tampoc la voluntat de Pere II el Gran, frustrada
el 1283, d’intitular-se exclusivament rei d’Aragó en la documentació i fer un
únic acte de jurament de privilegis que servís per al conjunt de territoris de
la Corona d’Aragó73.
D’altra banda, trobem un subtil canvi en
les Gesta per evitar afirmar que el comtat barcelonès fou obtingut a perpetuïtat
per Guifré el Pilós i el seu llinatge amb les prerrogatives del poder regi.
Cingolani ha percebut que si bé en la versió original de les Gesta,
redactada entre 1180 i 1184, constava que el comtat de Barcelona havia arribat
als seus comtes amb totes les prerrogatives de
la potestat reial (cum potestate
regali), poc abans
de 1268 el “cum” fou substituït
per un “de” (de potestate regali). Així, es modificà el significat de manera
que ara el comte rebé el comtat no amb el poder reial, sinó directament i
simplement del poder reial franc.
Llavors,
partint de les
tesis d’Abadal, la
hipòtesi de Cingolani
per comprendre aquest canvi és la
següent: si bé el fet d’indicar que el comtat de Barcelona arribà als seus
comtes amb (cum) les prerrogatives del poder reial encaixa amb
la construcció d’una
autoritat “estatal” en
temps d’Alfons I el Cast, un cop signat el tractat de Corbeil per
Jaume I, el que es volgué destacar és que la potestat dels comtes barcelonins
provenia, ara de dret i no només de fet, del rei francès74.
Tanmateix, com hem pogut comprovar, el
tractat del Corbeil no fou concebut
com a justificant
jurídic d’unes independències de
fet del comtats catalans del segle X. A més, en totes les
versions de les Gesta (ss. XII-XIII) s’explica que
el monarca franc
concedí el comtat
de Barcelona a
Guifré i al
seu llinatge perpètuament
per expulsar els
musulmans sense ajuda.
Així, doncs, ja des de la versió
primitiva del segle XII es considera que els comtes de Barcelona posseeixen el
comtat de fet, però també de dret, des dels temps de Guifré I.
Per tant, al nostre parer, el subtil
canvi pot tenir quelcom a veure amb l’existència d’altres comtes catalans en la
segona meitat del segle XIII i no guardar relació amb el rei de França. A
partir de la lectura de les Gesta sense el canvi de cum per de,
comtes com els d’Urgell, Empúries o Pallars podrien haver
adduït que els
seus antecessors en
el càrrec comtal
també havien posseït
dels respectius comtats
amb (cum) el
poder reial i
havien exercit de sobirans
autònoms. Un argument que els podria haver servit per equiparar-se, encara més,
al comte de Barcelona i rei d’Aragó en el marc de Catalunya.
En canvi, si en les Gesta el
comte Guifré I rebia Barcelona/Catalunya del
(de) poder reial
franc, en la
segona meitat del
segle XIII –ja
extingida la dinastia barcelonina
de Rosselló i Cerdanya i havent passat aquests com-tats al domini del sobirà
catalanoaragonès, així com finida també la dinastia comtal urgellenca que
descendia de Guifré i romanent el comtat en poder dels Cabrera–, només el rei
Jaume I podia proclamar-se hereu i successor directe i exclusiu del Pilós.
Dit això, existeixen una altra tríada de
fets que semblen confirmar les nostres
hipòtesis en relació
al període posterior
a la unió
catalanoaragonesa dels anys
1137-1162:
En primer lloc, l’esmentada creació dels
regnes de Mallorca (1229) i València (1238) amb la seva legalitat privativa. La
historiografia indica que si Jaume I
erigí aquests nous
dominis com a
regnes autònoms, i
no com a noves
regions de Catalunya o d’Aragó, fou per tal de controlar-los millor i extreure’n
molt més rendiment. Llavors, per què aquest rei no prengué per si mateix el
títol de rex Cathalonie, ni tan sols després del tractat de Corbeil? Doncs perquè
la classe dirigent
catalana –de la
qual els reis
depenien per finançar les seves múltiples guerres i per
controlar el país–, n’era l’autèntic impediment, com
advertí el mateix
d’Abadal quan esmentà
de passada, en fer al·lusió
al problema polític
que suscitarien al rei Jaume
I les probables reticències que acompanyarien una proclamació
especial de la condició reial oficial per a Catalunya75.
En segon lloc, cal recordar que foren
els tres braços estamentals catalans que, aprofitant la crisi i debilitat règia
a causa de la guerra contra el Papat, Nàpols
i França arran
de la conquesta
catalanoaragonesa de Sicília
(1282), feren sancionar per llei,
en les Corts de Catalunya de 1283, que el rei Pere II i els seus successors no
podrien emprar de forma oficial a Catalunya cap altra titulació que no fos la
comtal barcelonina76. Fet que demostra la voluntat de la classe
dirigent catalana d’evitar el distanciament jeràrquic, ni que fos formal, entre el
rei i l’alta
noblesa comtal (Rosselló
i Cerdanya, Urgell,
Empúries, Pallars i Foix) del
país.
En
tercer lloc, hem
de tenir en
compte el procés
judicial que el rei
Pere III el Cerimoniós incoà contra el
rei Jaume III de Mallorca l’any 1343 per arrabassar-li el regne de Mallorca i
els comtats de Rosselló i Cerdanya. Cal posar de manifest que quan el rei Pere
III reivindicà la seva condició de sobirà i
la seva jurisdicció
suprema sobre Catalunya,
no se serví
dels mots “rei”
i “regne”, sinó dels
termes “príncep” i “principat”, fet que segurament té molta més
relació amb les elits catalanes i la prohibició legal imposada per les Corts de
l’any 1283, que no pas amb cap poder extern.
8.
CONCLUSIÓ
En el present article s’ha demostrat la manca de viabilitat de la
teoria clàssica de Ramon d’Abadal sobre el fet que la Catalunya medieval no
adquirí oficialment la categoria de “regne” i sí de “principat”,
perquè fins a la signatura del tractat de Corbeil (any 1258), legalment el rei
de Catalunya era el rei de França. Una concepció que es fonamentà de forma descontextualitzada
(i errònia en el cas particular de Pere Miquel Carbonell) en tesis d’autors
dels segles XV, XVI i XVII, les quals foren modernitzades per d’Abadal
adaptant-les anacrònicament als paràmetres geopolítics dels segles XIX i XX. El
desballestament d’aquesta explicació tradicional de d’Abadal –la vàlua
historiogràfica del qual, fora de la temàtica que ens ocupa, no hem volgut en
cap cas menystenir– permet el retorn d’aquesta qüestió històrica a la palestra
historiogràfica. Finalment, després de repassar les darreres interpretacions
històriques sobre els fets clau de les relacions de la reialesa francesa amb el
poder comtal barceloní entre finals del segle X i mitjan del XII, així com
també sobre el tractat de Corbeil, pensem que les hipòtesis plantejades en el
darrer apartat ofereixen la possibilitat d’analitzar la documentació dels
segles IX-XIV des dels múltiples enfocaments de la història política (pensament
polític, anàlisi conceptual dels termes
juridicopolítics i la
comparativa amb l’evolució
política dels països
veïns...) que poden ajudar a respondre, de manera més aproximada a la realitat
històrica medieval, al perquè del fet que Catalunya fou oficialment un “principat”
i no un “regne”.
9.
BIBLIOGRAFIA CITADA FONTS PRIMÀRIES (NO ARXIVÍSTIQUES)
·
Jaume I d’Aragó, Llibre dels feyts del rei en Jaume, ed. Ferran
Soldevila (reed. pòstuma), Barcelona, Institut d’Estudis Catalans, 2007.
·
Pere III d’Aragó, Crònica General de Pere III el Cerimoniós, dita
comunment Crònica de Sant Joan de la Penya, ed. Amadeu-J. Soberanas, Barcelona,
Alpha, 1961.
·
Beuter, Pero Anton, Segunda parte de la Coronica general de España,
y especialmente de Aragón, Cathaluña y Valencia, València, Joan de Mey,
1551. [Consultable a Biblioteca Valenciana Digital].
·
Bofarull, Manuel de (ed.) (1866), Colección de documentos inéditos,
30, Barcelona, imprenta del archivo.
·
Carbonell, Pere Miquel, Cròniques d’Espanya, ed. Agustí
Alcoberro, 2 vols., Barcelona, Barcino, 1997.
·
Desclot, Bernat (2009), Libre del rei en
Pere e de sus antecesors passats, ed. Stefano M. Cingolani, Barcelona, Barcino.
·
Gestes dels comtes de Barcelona i reis
d’Aragó,
ed. Stefano Maria Cingolani, (2012), Santa Coloma de Queralt, Obrador Edèndum.
·
Laborde, M. Joseph de (ed.) (1873), Layettes du Trésor des chartes, tom 3,
París, Plom, pp. 405-408.
·
Pujades, Jeroni (1829-1832), Crónica
Universal del principado de Cataluña, 8 vols., Barcelona, José Torner [consultable
a Google Books].
·
Albert, Ricard; Gassiot, Joan (eds.) (1928), Parlaments
a les Corts Catalanes, Barcelona, Barcino.
_____________
1.
En
la nostra tesi doctoral duguérem a terme una anàlisi històrica, quantitativa,
semàntica i comparativa d’alguns conceptes politicojurídics i identitaris de la
història baixmedieval i alt-moderna de Catalunya. Aquesta investigació pogué
ser confegida gràcies a l’ajut predoctoral FI-DGR de l’AGAUR, del qual vàrem
gaudir entre el març de 2015 i febrer de 2018. Vegeu: Palomo 2018a.
2.
Salrach
2011.
3.
Vegeu
un seguit d’exemples del segle XI a Cingolani 2008, pp. 154-156; 2015, pp.
101-104 i 110.
4.
Sobre les
titulacions efectives de
Ramon Berenguer IV
i el debat
que hi ha
al voltant: Palomo 2018b.
5.
Cingolani
2015, p. 143.
6.
Ferran
2001.
7.
Desclot
2009, cap. 139.
8.
Bofarull
(ed.) 1866, p. 304.
9.
Ibidem,
pp. 303-308.
10. La citació a Cingolani 2015, p. 241. El parèntesi i el claudàtor són de
l’autor.
11. No sempre que s’emprava aquesta expressió es feia amb aquesta accepció
geopolítica, ja que durant els segles XIV i XV el ‘principat de Catalunya’
també posseïa un significat jurisdiccional en ser sinònim de les terres de
jurisdicció reial a Catalunya. Sabaté 1997, pp. 339-340.
12. La citació a Cingolani 2015, p. 268.
13. Albert, Gassiot 1928, pp. 112-121. La citació a la p. 117.
14. Sobrequés 2015, p. 351; Palomo 2018a.
15. La citació i la interpretació a Cingolani 2008, p. 171.
16. Ferrando 1980, pp. 136 i 137.
17. Jaume I d’Aragó, Llibre dels feits, ed. Soldevila, p. 413.
18. La citació a Lalinde 1997, p. 450.
19. Abadal 1965, p. 340.
20. Font, et al. 1989.
21. Abadal 1987, pp. 64 i 67.
22. Ibidem, pp. 63-67.
23. Gestes, ed. Cingolani, p. 64. Segons explica Stefano M. Cingolani, la
primera vegada que s’escrigué sobre aquest episodi històric fou en la primera
redacció de les Gesta, redactada entre 1180 i 1184. Cingolani 2012.
24. Pere III d’Aragó, Crònica General, ed. Soberanas, p. 79.
25. Carbonell, Cròniques d’Espanya, ed. Alcoberro.
26. Abadal 1997, p. 53.
27. Ibidem, pp. 49-61 i 140.
28. Pujades 1829-1832, vol. 6, llibre. 9, cap. 32, pp. 312-314.
29. Ibidem, pp. 315-316.
30. Ibidem, p. 318.
31. Abadal 1997, p. 53.
32. Ibidem, p. 141.
33. Carbonell, Cròniques d’Espanya, ed. Alcoberro, vol. 2, p. 17.
34. Ibidem, p. 40.
35. Beuter, Coronica general, cap. 12, f. 32v. En cursiva les abreviatures
en totes les citacions.
36. Ibidem.
37. Ibidem,
cap. 13, f. 34v.
38. Beuter,
Coronica general, cap. 50, f. 143r.
39. Pujades
1829-1832, vol. 6, llibre 9, caps. 31-32, pp. 309-319.
40. Villanueva 1994
41. Abadal
1997, pp. 54-61
42. Cingolani 2010, pp.
219-252. Segons aquest
autor, la coherència
ideològica d’ambdues reforça,
encara més, la
vinculació de les
Gesta amb la
voluntat i supervisió
del rei Alfons
I.Cingolani 2012, pp. 14-24.
43. Zimmermann 1991.
44. Sabaté
2010, p. 173.
45. Benito 2009, pp. 32-33.
46. Garrido 2014, pp. 255-256.
47. Maravall 1954; Abadal 1965,p. 339.
48. Laborde (ed.) 1873, tom 3, pp. 405-408. Citació a la p. 406.
49. Soldevila 1962, vol. 1, pp. 295-304.
50. Cingolani 2007, pp. 281-289.
51. Villacañas 2003, p. 478.
52. Ibidem, pp. 477-484; Belenguer 2007, pp. 251-259.
53. Cingolani 2008; Salrach 2011, pp. 30-32.
54. Cingolani 2008, p. 138.
55. Narbona 2015.
56. Vegeu-ne diverses mostres de la primera meitat del segle XI, així com
la seva interpretació que subscrivim a Cingolani 2008, pp. 168-172. Amb tot, en
una ocasió Berenguer Ramon I de Bracelona s’anomena ell mateix “comes et
regis de Barchinona”, i Ermengol IV d’Urgell parla dels seus dominis com a
“regno meo”. Cingolani 2008, pp. 169-170.
57. bidem, p. 145.
58. Salrach 2011.
59. Cingolani 2008, p. 173.
60. Sabaté 1997, pp. 333-335; Cingolani 2015, pp. 156-158 i 168-170.
61. Isla 2011.
62. Isla 1995.
63. Zimmermann 1989.
64. Exposem el nostre agraïment al professor Amancio Isla per la seva
generositat i gentilesa en guiar-nos en aquestes qüestions.
65. Cingolani 2012, pp. 26-29; 2015, pp. 27-28.
66. Ferro 1999.
67. Sabaté 1997.
68. Aquest regne sorgí durant el segle XI de la
conversió del petit comtat d’Aragó en regne, i acabà de conformar-se en el
segle XII amb la inclusió com a part d’aquest regne d’altres terri-toris veïns,
com foren el comtat de Sobrarb o el regne de Saragossa, que eren tots ells
dominis directes del rei aragonès i no pas de vassalls seus.
69. Salrach 2011, p. 22.
70. Abadal 1987, p. 63.
71. Sabaté 2005, pp. 483-498.
72. Cingolani 2010 pp. 234-242; 2015, pp. 183-184.
73. Ibidem, pp. 171-177.
74. Cingolani 2008, p. 173.
75. Abadal 1987, p. 67.
76. Sabaté 1997, p. 341.
REFERÈNCIESBIBLIOGRÀFIQUES
·
Abadal, Ramon d’
(1965),Els Primers comtes
catalans, Barcelona, Vicens
Vives (1a ed., Teide, 1958).
·
Abadal, Ramon d’ (1987), Pere el Cerimoniós i els inicis de la
decadència política de Catalunya, Barcelona, Edicions 62 (1ª ed., pòstuma
1972).
·
Abadal, Ramon d’ (1997), Catalunya fa mil anys: notes històriques en
ocasió del mil·lenari, Barcelona, Generalitat de Catalunya (ed., pòstuma).
·
Belenguer, Ernest (2007), Jaume I i el seu regnat, Lleida, Pagès.
·
Benito i Monclús, Pere (2009), L’expansió territorial ultrapirinenca
de Barcelona i la
Corona d’Aragó: guerra,
política i diplomàcia (1067-1213), a Ferrer i Mallol, Maria Teresa;
Rius, Manuel (dirs.), Tractats i negociacions diplomàtiques de Catalunya i
de la Corona catalano-aragonesa a l’edat
mitjana, Barcelona, Institut
d’Estudis Catalans, vol. 1/1, pp. 13-150
·
.Cingolani, Stefano Maria (2007), Jaume I. Història i mite d’un rei,
Barcelona, Edicions 62.
·
Cingolani, Stefano Maria (2008), Estratègies de legitimació del
poder comtal: l’abat Oliba, Ramon
Berenguer I, la
Seu de Barcelona
i les Gesta
Comitum Barchinonensium, “Acta historica et archaeologica mediaevalia”
29, pp. 135-175.
·
Cingolani, Stefano
Maria (2010), Tradiciones e
idiosincrasias. Las relaciones entre Cataluña y Aragón en la
historiografía (siglos XI-XIII), a Sesma,
José Ángel (coord.),
La Corona de
Aragón en el
centro de su Historia. 1208-1458. La Monarquía
aragonesa y los reinos de la Corona, Saragossa, Gobierno de Aragón, pp.
219-252.
·
Cingolani, Stefano Maria
(2012), Introducció, a
Cingolani, Stefano Maria
(ed.), Gestes dels comtes
de Barcelona i
reis d’Aragó. Gesta
Comitum Barchinone et
Regum Aragonie, Santa
Coloma de Queralt,
Obrador Edèndum, pp. 11-53.
·
Cingolani, Stefano Maria (2015), La formació nacional de Catalunya i
el fet identitari dels catalans (785-1410), Barcelona, Generalitat de Catalunya.
·
Ferran, Elisabet (2001), El Jurista Pere Albert i les Commemoracions,
Barcelona, Universitat Pompeu Fabra (tesi doctoral).
·
Ferrando, Antoni (1980), Consciència idiomàtica i nacional dels
valencians, València, Universitat de València.
·
Ferro, Víctor (1999), Dret públic català: les institucions a
Catalunya fi ns al Decret de Nova Planta,Vic, Eumo (1ª ed. 1987).
·
Font i Rius, Josep M.; Mundó, Anscari M.; Riu i Riu, Manuel; Udina i
Martorell, Frederic; Vernet i Ginés, Joan (1989), Procés d’independència de
Catalunya (ss. VIII-XI). La fi ta del 988, Barcelona, Generalitat de Catalunya,
Comissió del Mil·lenari del naixement polític de Catalunya.
·
Garrido Valls, Josep-David (2014), Ramon Berenguer IV,
Barcelona, Rafael Dalmau.
·
Isla, Amancio (1995), Consideraciones sobre la monarquía Astur,
“Hispania. Revista española de historia” 189, pp. 151-168.
·
Isla, Amancio (2011), La construcción de la monarquía en León,
siglos X y XI: historias y
leyes, a Martínez
Sopena, Pascual; Rodríguez,
Ana (eds.), La construcción
medieval de la memoria regia, València, Pu-blicacions de la Universitat de
València, pp. 33-44.
·
Lalinde, Jesús (1997), Depuración histórica del concepto de Corona
de Ara-gón, a Sarasa,
Esteban; Serrano, Eliseo
(coords.), La Corona
de Aragón y el Mediterráneo:
siglos XV-XVI, Zaragoza, Institución Fer-nando el Católico, pp. 433-458.
·
Maravall, José Antonio
(1954), Sobre el
sistema de datación
por los reyes
francos en los diplomas catalanes, “Revista de Archivos, Bibliotecas
y Museos” 60, pp. 361-374.
·
Narbona, Rafael (2015),
En l’horitzó de la
història ibèrica. Pobles,
terres, sobiranies (segles V-XV),
Catarroja, Afers.
·
Palomo, Cristian (2018a), Identitat i vocabulari polítics a
Catalunya durant la Guerra de Successió, Bellaterra, Universitat Autònoma
de Barcelona (tesi doctoral inèdita).
·
Palomo, Cristian (2018b), A propòsit de de les teories de la creació
de la Corona d’Aragó mitjançant el “casamiento en casa” i l’extinció del
llinat-ge barceloní el 1137,“Revista de Dret Històric Català” 17, pp.
11-58.
·
Sabaté, Flocel (1997),
El territori de
la Catalunya medieval:
percepció de l’espai i divisió territorial al llarg de
l’edat mitjana, Barcelona, Rafael Dalmau.
·
Sabaté, Flocel (2005), El poder soberano en la Cataluña
bajomedieval: definición y ruptura, a Foronda, François; Genet,
Jean-Philippe; Nieto, José Manuel (dirs.), Coups d’État à la fi n du Moyen
Âge? Aux fondements du pouvoir politique en Europe occidentale, Madrid,
Casa de Velázquez, pp. 483-527.
·
Sabaté, Flocel (2010), La Catalunya
dels segles X-XII i la definició historiogràfica del feudalisme, “Catalan
Historical Review” 3, pp. 163-184.
·
Salrach, Josep Maria (2011), Legitimación
del poder condal en los orígenes de Cataluña, a Martínez Sopena, Pascual;
Rodríguez, Ana (eds.), La construcción medieval de la memoria regia, València,
Publicacions de la Universitat de València, pp. 21-32.
·
Sobrequés, Jaume (2015), Consolidació
i majoria d’edat del fet identitari català (1410-1714), Barcelona,
Generalitat de Catalunya.
·
Soldevila, Ferran (1962), Història de
Catalunya, 3 vols., Barcelona, Alpha.
·
Villacañas, José Luis (2003), Jaume I
el Conquistador, Madrid, Espasa Calpe.
·
Villanueva, Jesús(1994), Los orígenes
carolingios de Cataluña en la historiografía y el pensamiento político del
siglo XVII, Bellaterra, Universitat Autònoma de Barcelona (tesina).
·
Zimmermann, Michel (1989), En els
orígens de Catalunya: emancipació política y afirmació cultural, Barcelona,
Edicions 62
·
.Zimmermann, Michel
(1991), Hugues Capet
et Borrell. Á
propos de l’inde-pendence de la Catalogne, a Barral,
Xavier (dir.), Catalunya i França meridional a l’entorn de l’any Mil. Actes
del col·loqui internacional Hug Capet, Barcelona, Generalitat de Catalunya,
pp. 59-64.
Citation
/ Cómo citar este artículo: Palomo Reina, Cristian (2020), Noves perspectives
per a una qüestió no resolta: per
què Catalunya fou un principat
i no un
regne?, “Anuario de
Estudios Medievales” 50/1,
pp. 323-352. https://doi.org/10.3989/aem.2020.50.1.12Copyright: ©
2020 CSIC. This
is an open-access
article distributed under
the terms of
the Creative Commons
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada